مرتضی مرادی؛ عباسعلی سلیمانی خشاب؛ صدیقه شهاب زاده؛ حمید صباغیان بغدادآباد؛ محمدحسین دهقانی زاده
چکیده
مقدمه: مطالعهی حاضر با هدف بررسی آزمون ساختار عاملی و سنجش همسانی درونی پرسشنامهی بهزیستی تحصیلی (AWBQ) انجام شد. روش: پرسشنامهی بهزیستی تحصیلی و پرسشنامهی تنیدگی تحصیلی بر روی 365 دانشآموز دورهی متوسطهی دوم مدارس دولتی شهر پل-دختر (189 پسر و 176 دختر) که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شده بودند، اجر شد. ...
بیشتر
مقدمه: مطالعهی حاضر با هدف بررسی آزمون ساختار عاملی و سنجش همسانی درونی پرسشنامهی بهزیستی تحصیلی (AWBQ) انجام شد. روش: پرسشنامهی بهزیستی تحصیلی و پرسشنامهی تنیدگی تحصیلی بر روی 365 دانشآموز دورهی متوسطهی دوم مدارس دولتی شهر پل-دختر (189 پسر و 176 دختر) که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شده بودند، اجر شد. به منظور تعیین روایی عاملی AWBQ از روشهای آماری تحلیل عامل اکنشافی و تاییدی و به منظور بررسی همسانی درونی AWBQ از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. همچنین به منظور مطالعهی روایی واگرای AWBQ، ضریب همبستگی بین نمرهی کل بهزیستی تحصیلی و تنیدگی تحصیلی ادراک شده-ی دانشآموزان گزارش شد. یافتهها: نتایج تحلیل عاملی نشان داد که AWBQ از چهار عامل ارزش مدرسه، فرسودگی نسبت به مدرسه، رضایتمندی تحصیلی و درآمیزی با کار مدرسه تشکیل شده است. شاخصهای برازش تحلیل عامل تاییدی بر پایهی نرمافزار AMOS، وجود عوامل چهارگانه را تایید کرد. همبستگی معنادار بین نمرهی ابعاد بهزیستی تحصیلی با نمرهی کلی تنیدگی تحصیلی، روایی AWBQ را تایید کرد. همچنین همسانی درونی مقیاسها معنادار برآورد گردید. نتیجهگیری: با توجّه به برازش مدل و اعتبار بالای پرسشنامه، از آن میتوان جهت مطالعه و سنجش بهزیستی تحصیلی دانشآموزان ایرانی استفاده کرد.